Del med venner, , Google Plus, Pinterest,

Skriv ut

Publisert i:

Byen i byen

***

© by Tommy Andreassen

Etter ti år med planlegging, har Amfi Svolvær fått ny drakt og nytt innhold. Kjøpesenteret er ikke lenger bare et sted for handel – det er en by i byen.

Det ble brått alvor av oppgraderingsplanene da kjøpesenteret signerte kontrakt med kundemagnetene Clas Ohlson og Biltema. Plutselig løsnet alt, og ballen begynte å rulle. Resultatet er åtte nye butikker og en dobling av antall serveringssteder.

I årevis har Amfi Svolvær vært et handelssted for folk fra hele Lofoten. Dette er vi svært stolte av, og nå vil vi gi deg enda flere grunner til å ta turen.

Ole Christian Seth
Senterleder

Motiveres av netthandel

Å drive kjøpesenter i 2017 krever imidlertid at du tåler motstand og konkurranse. I dag er netthandelen en enorm utfordrer, men Seth nekter å se et nytt handlemønster som en trussel:

– Utviklingen i netthandelen er en motivasjon til å skape et enda bedre kjøpesenter. Vi jobber knallhardt for å by på goder du aldri får foran en skjerm i sofaen.
Senterelederen ser tilbake til 90-tallet, da eksperter spådde at muligheten til å ha hjemmekontor ville bety døden for fellesskapet på jobb.

– Så viste det seg at mennesker trenger sosialt påfyll, og endret arbeidslokalene i stedet. Amfi Svolvær skal ikke lenger være et tradisjonelt handelssenter, men en møteplass og opplevelsesarena. Du tar turen for å handle, spise, underholdes – og ikke minst møte folk.

Hjertet i lokalsamfunnet

Oppgraderingen av Amfi Svolvær kommer til riktig tid. Turismen i Lofoten har gått fra å være sesongbasert til å bli helårig, noe som merkes på kjøpesenteret. Som Norges desidert største kjøpesenterkjede hviler det dessuten et samfunnsansvar på Amfi. Senterleder Seth tar dette på alvor:

– Vi skal være hjertet i lokalsamfunnet, noe som blant annet innebærer sponsing av lag og foreninger, og å invitere dem til å bruke oss som arena når de vil vise seg frem. Lojale kunder kommer ikke av seg selv – vi må vise at vi fortjener dem.

Artikkel av Næring i Nord

Næring i Nord

Næring i Nord er Nord-Norges største næringslivsmagasin, og sendes ut til samtlige bedrifter i nord 3 ganger i året. Magasinet inneholder næringslivsstoff, bedriftsomtaler, temabilag m.m. Næring i Nord er en del av magasinet Nordfra.no

280 posts