Del med venner, , Google Plus, Pinterest,

Skriv ut

Publisert i:

Elektrisk kompetansehus

***

Siden Nissan leverte sin første Leaf i Norge i oktober 2011, har Trond Frantzen og Bentro Bil vært lidenskapelig opptatt å forkynne det elektriske budskapet.

Det har gjort dem til et kompetansehus for elbiler i hele regionen.

– Nissan og Leaf har gått foran og gjort det enkelt for oss forhandlere å følge på, mener Trond Franzen.

Statistikken over mest solgte elbiler viser at han rett. Både nasjonalt, regionalt og lokalt har Leaf de siste årene toppet salgslistene og nærmest blitt et ikon på den elektriske revolusjonen av bilbransjen her til lands.

– Lokalt har forventningene om høye passeringsavgifter på den kommende Hålogalandsbrua naturlig nok vært sterkt medvirkende kraft til elbilfokuset, forteller Frantzen.

Enorme salgstall

I år kom 2. generasjon Leaf til butikken, og selv om modellen har fått betydelig konkurranse siden forgjengeren ble lansert, er det fortsatt enorm etterspørsel etter el-ikonet.

– Vi åpnet for bestillinger i september i fjor og har allerede levert og skrevet kontrakt på nærmere 70 Leaf. Med det har vi allerede knust den gamle rekorden på 40 biler på et år, som også var rekorden for antall solgte elbiler for en enkeltforhandler i vår region, forteller Frantzen.

Det enorme starten har fått han til å oppjustere el-budsjettene for i år, å ført til at bilforhandleren nå sikter mot 100 solgte elbiler før året er omme.

– Da inkluderer vi også tallene for det stadig mer populære familiebilen Nissan NV 200 som i likhet med Leaf, har fått oppgradert batteripakken kraftig i de nye modellene, forklarer Frantzen.

I tillegg til kjørekomfort kommer godfølelsen også hver gang man parkerer gratis, kjører forbi en bensinstasjon, eller passerer en bomring.

Ny kjøreglede

Han mener El-bil boomen har definert kjøreglede på en ny måte.

– I tillegg til kjørekomfort kommer godfølelsen også hver gang man parkerer gratis, kjører forbi en bensinstasjon, eller passerer en bomring. For det er ingen tvil om at elbilen først og fremst er et insentiv for å spare tid og penger.

Kundeundersøkelser viser at el-bil kunder er markedets mest fornøyde, og mer enn gjerne predikerer det glade budskap til venner og bekjente.

Men man skal heller ikke glemme at det er kunder som faktisk kjøper elbil av miljøhensyn, poengterer Frantzen.

I denne kategorien finnes mange av hans bedriftskunder. Kraftselskap, håndverkere, kommuner og flere andre som ser poenget med å gå foran som et godt miljøeksempel.

– Den gode stemningen i markedet og forventningene om økt miljøfokus i bransjen, trigger oss til å fortsette arbeidet med å være en kompetent kunnskapsformidler av det elektriske budskapet, avslutter Frantzen.

Artikkel av Næring i Nord

Næring i Nord

Næring i Nord er Nord-Norges største næringslivsmagasin, og sendes ut til samtlige bedrifter i nord 3 ganger i året. Magasinet inneholder næringslivsstoff, bedriftsomtaler, temabilag m.m. Næring i Nord er en del av magasinet Nordfra.no

280 posts