Del med venner, , Google Plus, Pinterest,

Skriv ut

Publisert i:

Historien om Insula

***

© by Insula

Med seks milliarder kroner i omsetning, 22 fabrikker og over 1100 ansatte, har Insula etablert seg som et av Nordens ledende sjømatkonsern. Fra sitt hovedkontor på lille Leknes i Lofoten, skal de gjennom sin kjærlighet til sjømat gjøre verden til et bedre sted.

Når administrerende direktør Sigvald Rist blir bedt om å fortelle den eventyrlige historien om Insula, blir han ivrig, litt stolt, men like mye ydmyk og takknemlig.

– Med produksjonen av 3,5 millioner sjømatmåltider hver eneste dag, følger også et stort ansvar for folkehelsa. Ansvaret gjør oss ydmyke, men samtidig enda mer dedikerte til å sikre kvalitet i alle ledd. Det å kunne bidra til en bedre verden gjennom vår kjærlighet til sjømat, og samtidig bidra til lokal verdiskapning og arbeidsplasser, gjør meg både stolt og takknemlig, smiler Sigvald Rist.

Merkevaren «Lofoten»

Historien om Insula begynner i 1994, da Vestvågøy kommune gikk sammen med lokale investorer og etablerte fiskematbedriften Lofotprodukt AS. Selv om de tradisjonsrike fiskeproduktene ble populære lokalt, tok det mange år før bedriften nådde ut på et nasjonalt marked.

– «Lofot-Delikatesser» ble etter en modig beslutning i 2003 byttet ut med varemerket «Lofoten». Sammen med nytt emballasjedesign, og utstrakt og systematisk markedsarbeid, bidro dette sterkt til en markant omsetningsøkning på få år, forteller Rist, som var daglig leder ved Lofotprodukt fra 1994 til 2017.

Etter betydelig vekst gjennom flere år, omsatte Lofotprodukt for 100 millioner kroner i 2007, og det Trondheimsbaserte investeringsselskapet Kverva kom inn på eiersiden tre år senere. Deretter gikk det slag i slag: I 2011 passerte omsetningen 200 millioner, og en ny, høyteknologisk fabrikk ble bygd på Storeidøya ved Leknes.

Med produksjonen av 3,5 millioner sjømatmåltider hver eneste dag, følger også et stort ansvar for folkehelsa.

Sigvald Rist

Etableringen av Insula

I 2013 var også 300 millioner passert, og Lofotprodukt sto i et veiskille: De store dagligvareaktørene hadde etablert egne merker på en rekke varer, såkalte «private labels».

Produksjonen av disse aktørenes egne sjømatprodukter ble satt bort til eksterne foredlingsselskaper, og slike produksjonsforespørsler fikk også Lofotprodukt. De måtte dermed ta stilling til om de skulle begynne å produsere andre merkevarer enn «Lofoten».

– Da Kverva kom inn som hovedaksjonær i 2013, fikk vi de nødvendige finansielle musklene til å konkurrere med de store. Vi hadde fabrikker med ledig kapasitet, og vi besluttet derfor å satse også på private label-markedet. Samtidig så vi det ble feil at merkevarebedriften Lofotprodukt skulle produsere andres merkevarer.

Dermed ble Insula opprettet som morselskap til Lofotprodukt, og private labels-satsingen kunne skje gjennom øvrige Insulaeide selskaper, forklarer Rist, og fortsetter:

– I tiden før Insula kjøpte opp det svenske sjømatselskapet Domstein Foods i 2015, opererte vi kun i Norge. Med flere markeder og merkevarer, fikk vi gjennom opprettelsen av Insula også flere bein å stå på og reduserte vår egen betraktelig, oppsummerer han.

Godt for kroppen – bra for miljøet

De siste årene har Insula kjøpt opp flere større sjømatprodusenter i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og har i tillegg en rekke salgs- og markedskontor spredt omkring i hele Norden. Det gir internasjonal slagkraft.

– Sjømat er godt for kroppen, og bra for miljøet. Forbrukere verden over velger sjømat når den er sunn, smaker godt og er enkel å tilberede. Det skal vi i Insula sørge for, spesielt gjennom vår nærhet til havet, kundene og lokalsamfunnene vi er en del av.

Men også gjennom mot til å tenke nytt, i kombinasjon med engasjement og arbeidsglede. Våre medarbeideres engasjement, merkes på smaken, konstaterer han med et glimt i øyet.

Utvider hovedkontoret på Leknes

Insulas vekst merkes også godt ved hovedkontoret på Leknes. Utbyggingen av Insulas fabrikk på Storeidøya påbegynnes i 2018, og den inkluderer rundt 40 nye kontorplasser for å huse sentrale konsernfunksjoner innen økonomi, HR, IT og regnskap.

Både vi, og næringslivet i Lofoten går en spennende tid i møte. Det er bare å brette opp ermene og utnytte de mulighetene som nå har kommet, oppfordrer Sigvald Rist avslutningsvis.

Artikkel av Næring i Nord

Næring i Nord

Næring i Nord er Nord-Norges største næringslivsmagasin, og sendes ut til samtlige bedrifter i nord 3 ganger i året. Magasinet inneholder næringslivsstoff, bedriftsomtaler, temabilag m.m. Næring i Nord er en del av magasinet Nordfra.no

279 posts