Del med venner, , Google Plus, Pinterest,

Skriv ut

Publisert i:

Fikser drømmebadet

***

© by Tommy Andreassen

Rommet hvor du starter og avslutter hver eneste dag blir stadig viktigere for de fleste av oss. Alle har vi et bilde av drømmebadet i hodet. Hos Rørleggermester Kjell Horn på Leknes har de lang erfaring med å gjøre denne drømmen til virkelighet.

Et solid og mangeårig samarbeid med snekkere og elektrikere gjør dem i stand til å ta totalentrepriser på baderom.

– Vi opplever stadig større etterspørsel etter slike totalentrepriser. Det gir mange fordeler for kunden når de slipper å koordinere flere bedrifter selv, forklarer eier og daglig leder av rørbedriften, Kjell Horn.
En 230 kvadratmeters salgsutstilling  hvor man til en hver tid finner det siste innen bad og baderomstrender, skal hjelpe kundene å velge riktig interiør og materiell. Når valgene er gjort, øverføres det hele til tredimensjonale tegneprogram.

– På den måten kan kunden studere baderommet og flytte på alle ting til helheten oppleves og kjennes perfekt, beskriver Horn.

Inne bra, men ute best

Etter 40 år i rørleggerbransjen, trives bedriftseier og rørleggermesteren fortsatt best ute hos kunde med rørtang i hånda. Til tross for fylte 56 år, har den fargerike bedriftseieren fra Leknes ingen planer om å trekke seg tilbake til kontoret eller butikken.

– For det første har jeg folk inne som utfører den type arbeid mye bedre enn meg. Dernest trives jeg svært godt med den allsidige kundekontakten man får når man er ute å skrur. Og så lenge helsa er god og motet godt, blir jeg nok værende i arbeidslompen, humrer Horn.

Viktig trivsel

Gjennom hele sin lange yrkeskarriere, kan han ikke huske en eneste dag han har gruet seg til å gå på arbeid.

– Trivsel er helt nødvendig for å gjøre en god jobb. For meg er det viktig at nettopp trivselen og engasjementet for bedriften og faget gjennomsyrer alt vi gjør. Jeg har vært utrolig heldig med folkene jeg har sammen med meg. Både ute i service og inne i butikk, konkluderer Kjell.

Tydelig strategi

Strategien har hele veien vært å betjene småmarkedet med sine VVS-tjenester.
Ved å fokusere på restaureringer av bad, vedlikehold, leiligheter og private nybygg har man unngått å låse opp all arbeidskapasitet i måneder og år til et eller få oppdrag.

– Det spørs om småjobbene hadde stått og ventet på oss om vi hadde takket nei til dem i et helt år, legger han til.

Nyttig rettesnor

Gjennom de tre tiårene han har drevet for seg selv, har Kjell opplevd en jevn og fin vekst i bedriften. En del av hemmeligheten tilskriver han et råd han fikk av faren rett før han etablerte eget firma. Arvid Horn, som den gang drev Horns Slakteri, kom med følgende råd til sønnen.

– Du må gjerne begynne for deg selv, men om du en eller annen gang har tenkt å fakturere for 3 der du bare har brukt 2, så anbefaler jeg deg å avslutte før du har begynt.
Rådet fra faren har på mange måter vært en rettesnor gjennom hele driften, og Kjell er overbevist om at en ærlig fremgangsmåte har vært med på å gi bedriften en godt rykte og skapt god tillit ute i markedet.

Trivsel, pålitelighet og tillit skal også være deres tydelige verdigrunnlag i møte med fremtidige kunder og samarbeidspartnere.

– Når disse verdiene er like viktige verktøy som rørtenger og slangeklemmer, har vi funnet formelen som skal ta oss videre til nye oppgaver i en region full av spennende muligheter, avslutter Horn.

Artikkel av Næring i Nord

Næring i Nord

Næring i Nord er Nord-Norges største næringslivsmagasin, og sendes ut til samtlige bedrifter i nord 3 ganger i året. Magasinet inneholder næringslivsstoff, bedriftsomtaler, temabilag m.m. Næring i Nord er en del av magasinet Nordfra.no

280 posts