© by Michael Ulriksen

God tørrfisk handler om kunnskap og kompetanse høstet gjennom årevis med læring. For Odd Einar Sørensen og Stocco AS har kunnskapen om tørrfisk brakt fisken hans ut til store deler av verden.

I dag selges 70 prosent av fisken til Italia, noe til Afrika, mens resten omsettes i Norge. Og når det en sjelden gang selges tørrfisk til USA eller England, er det, i følge Sørensen, ofte emigrerte afrikanere som kjøper.

Afrikanere er gale etter tørrfisk. Dessverre har lave oljepriser og et vanskelig marked ført til at vi selger mindre dit.

Lek og læring

Han husker godt barneårene han tilbragte mellom fiskehjellene til faren. Livet på kaia samlet ofte hele familien, og dannet rammene for en god atmosfære og et godt samhold på kaikanten. Det var her, mellom latteren og leken, han startet kunnskapsreisen som i dag er hans levebrød. Oppveksten og samarbeidet med faren er uten tvil grunnmuren i tørrfisksuksessen han i dag opplever.

3000 tørrfiskretter

For selv om mange tror at tørrfisken i stor grad lager seg selv, er det inngående kunnskap som ligger i bunnen.

Etter at tørrfisken har hengt på hjell i rundt tre måneder og er ferdig ettermodnet, skal den kvalitetssorteres. Kvalitet og kunnskap i denne sorteringen er et viktige kriterier for å få fornøyde kunder. Og den beste kvaliteten sender Sørensen til Italia.

Sortering og klassifisering av tørrfisken er en viktig jobb og sikrer kundene det beste fra de mange fiskehjellene i nord.
Foto: Michael Ulriksen

– Der vet de virkelig å tilberede den. Italia har i dag 3000 registrerte retter basert på tørrfisk. Til tross for at den produseres her, ligger italienerne et hav foran oss i forhold til å utnytte potensialet i denne fantastiske råvaren, mener Sørensen.

Hvert år reiser han på besøk for å se hvordan tørrfisken fra Bø i Vesterålen anvendes.

Å ha dialog med de som bruker produktene våre er veldig viktig. På den måten lærer vi oss å forstå hva kunden vil ha.

Ved siden av å forstå kundene, må man også forstå fisken.

Man må vite hva man holder på med og ha folk som både kan sortere og kjenne kundenes behov.

Ny satsing

Gjennom nettsiden frahavet.no kan Sørensen i dag tilby norske kunder et rikholdig sortiment av tørrfisk­produkter fra Stocco.

– Om du ikke bor i hjertet av tørrfiskland kan det oppleves vanskelig å få tak i en del av disse produktene. Gjennom nettbutikken vår er kundene bare noen klikk unna, forklarer Sørensen.

På produktsiden er det et nytt boknafiskprodukt rettet mot matkjedene som har fokus for tiden.

– Vi har nettopp jobbet frem innpakning og design, så dette blir spennende, sier han.

Med en erfaren pappa som mentor og kunnskapsbærer også i denne prosessen har han tro på at boknafisken kan bli en slager i butikkene her hjemme. For farens kunnskap både har vært og er fortsatt viktig i kampen om å levere de beste produktene.

– Dette er arbeid som læres og forsterkes gjennom generasjoner. I tørrfisknæringen blir man aldri utlært. Skal man overleve i bransjen må man alltid være sulten på ny, tørr kunnskap, avslutter Sørensen.

 

Fakta om tørrfisk

  • En gammel tradisjonell anvendelse av norsk torsk med tyngdepunkt i Lofoten.
  • Hoveddelen av produksjonen eksporteres til Italia.
  • Innenlandsmarkedet tar unna i størrelsesorden 500-600 tonn, som går hovedsakelig til lutefisk.
  • I følge de anvendelsene som er oppgitt fra produsentene selv, ble det hengt i underkant av 18 000 tonn råfisk på hjell sist vinter.

Artikkel av Næring i Nord

Næring i Nord

Næring i Nord er Nord-Norges største næringslivsmagasin, og sendes ut til samtlige bedrifter i nord 3 ganger i året. Magasinet inneholder næringslivsstoff, bedriftsomtaler, temabilag m.m. Næring i Nord er en del av magasinet Nordfra.no

279 posts